Цього разу пропонуємо вивчити аналіз сектору "Газ" енергетики України від громадської коаліції експертів "Енергетичні реформи". Експерти напрацювали перелік "маячків" - конкретних індикаторів, за якими можна відслідкувати виконання на місцях Угоди про асоціацію.
|
Індикатори-результати (outcomes) |
Індикатори-ефекти (outputs, effects) |
Оцінка (бал) |
Шкала оцінки (assessment) |
Питома вага |
1 |
Факти невідповідності з актами ЄС, відсутність дій з імплементації |
Кількість справ про врегулювання спорів, порушених Секретаріатом Енергетичного Співтовариства |
- |
Оцінка наявності/відсутності Наявність: -10 від загального балу Відсутність: без змін |
1 |
2 |
Ступінь транспозиції актів законодавства ЄС в українське законодавство |
Кількість та рівень нормативно-правових актів, прийнятих на виконання конкретної директиви / регламенту
Директива 2009/73/ЄС
Регламент (ЄС) № 715/2009
Директива 2004/67/ЄС |
75 |
Оцінка від 0 до 100 балів 0: не розроблено і не прийнято жодного НПА 1-20: розроблено окремі НПА, жодного не прийнято 21-40: розроблено більшість НПА, частину прийнято 41-60: розроблено всі НПА, частину прийнято 61-80: розроблено і прийнято більшість НПА 81-100: розроблено і прийнято усі НПА
Підсумковий бал – середнє арифметичне по всім директивам у розділі. |
1 |
3 |
Ступінь незалежності операторів ГТС/сховищ |
Реалізація Плану реструктуризації НАК "Нафтогаз України" з метою відокремлення діяльності з транспортування та зберігання (закачування, відбору) природного газу |
45 |
Оцінка від 0 до 100 балів 0: відсутність практичної незалежності, повна вертикальна інтеграція 1-30: виконано підготовчий етап (пп. 1-5, 8 плану) 31-50: розроблено та схвалено НПА (пп. 6 плану) 51-70: здійснено передачу активів, проведено сертифікацію оператора ГТС (пп. 7,9 плану) 71-90: здійснено виділення газосховищ (пп. 10-15 плану) 91-100: незалежність обох операторів підтверджена сертифікацією та відповідними актами контролю НКРЕКП |
1 |
4 |
Ступінь незалежності операторів ГРМ |
Кількість задокументованих порушень з боку операторів, що є дискримінаційними |
40 |
Оцінка від 0 до 100 балів Бал = частка операторів-порушників серед загальної кількості перевірених операторів 0: 90-100% 1-20: 75-90% 21-40: 50-75% 41-60: 25-50% 61-80: 10-25% 81-100: 0-10% |
1 |
5a |
Ступінь відкриття ринку |
Частка ринку з нерегульованими цінами або відсутністю обмежень за спеціальними обовʼязками |
38 (дані МЕВП: всього спожито за 5 міс. 2017 р. – 16,5 млрд.м3 (з ВТВ), нерег. – 6,2 млрд.м3) |
Оцінка від 0 до 100 балів Бал = частка відкритого ринку |
1 |
5b |
Показники ринкової концентрації на роздрібному ринку (кількість гравців, їх частки) |
70 (дані НКРЕКП: на роздрібному ринку газу частка трьох найбільших груп постачальників - 58 % у 2016 р.) |
Оцінка значення індикатора CR3 від 0 до 100 балів 0: 95-100% 1-20: 85-95% 21-40: 70-85% 41-60: 60-70% 61-80: 50-60% 81-100: до 50% |
1 |
|
6 |
Наявність чітко регламентованих механізмів зміни постачальників |
Реальна здатність обирати поміж постачальниками (частка домогосподарств, що змінили постачальника, за рік) |
N/A (дані відсутні) |
Оцінка т.зв. switching rate від 0 до 100 балів 0: до 0,5% 1-20: 0,5-1% 21-40: 1-4% 41-60: 4-6% 61-80: 6-8% 81-100: понад 8% |
1 |
7 |
Рівень залежності від імпорту газу та диверсифікація |
Частки імпорту в структурі загального споживання
Частка кожного постачальника в структурі імпорту |
50+90)/2 = 70
50 (імпортозалежн.: 41%, імпортовано газу –7 млрд.м3)
90 (диверсифікація: мін. 4 постачальн., усі з часткою <30%) |
Оцінка імпортозалежності від 0 до 100 балів 0: повна залежність (95-100%) 1-20: часткова залежність (70-95%) 21-40: часткова залежність (55-70%) 41-60: часткова залежність (25-50%) 61-80: часткова залежність (5-25%) 81-100: повна незалежність (0-5%)
Оцінка диверсифікації від 0 до 100 балів 0: монопольна залежність від 1 постачальника 1-20: частка альтернативних постачальників менше 30% 21-40: частка альтернативних постачальників між 30% і 50%, існує щонайменше 2 таких постачальника 41-60: частка альтернативних постачальників між 50% і 66%, існує щонайменше 3 таких постачальника, один або два мають частку понад 30% 61-80: частка альтернативних постачальників між 66% і 75%, існує щонайменше 4 постачальників, один або два мають частку понад 30% 81-100: існує щонайменше 4 постачальника, усі з часткою менше 30%
Бал = середнє арифметичне (бал за імпортозалежність, бал за диверсифікацію) |
1 |
8 |
Вплив перебоїв з постачанням |
Обсяг дефіциту газу, створений у випадку перебоїв у постачанні, за період збоїв (у % до від загального споживання)
За наявності – тривалість надзвичайного періоду (у днях) |
100
|
Оцінка від 0 до 100 балів 0: 65-100% 1-20: 20-65% 21-40: 15-20% 41-60: 10-15% 61-80: 5-10% 81-100: менше 5% |
1 |
9 |
Стан розрахунків |
Динаміка поточних розрахунків кінцевих споживачів (крім промислових) перед постачальними компаніями |
20 (борги ТКЕ-ТЕЦ перед Нафтогазом за І півріччя 2017 р. – 8,97 млрд грн, рівень оплати 52%) |
Оцінка від 0 до 100 балів, у % до від загального споживання за період 0: менше 50% 1-20: 50-70% 21-40: 70-85% 41-60: 85-90% 61-80: 90-97% 81-100: 97-100% |
1 |
|
|
|
Сукупний бал: 58 |
|
|