У Брюсселі розпочались двосторонні зустрічі Україна-ЄС щодо захисту прав споживачів та охорони здоровʼя

Вступ України до ЄС

10.02.2025

У понеділок, 10 лютого у Брюсселі, Бельгія, розпочалися двосторонні зустрічі представників України та Європейської Комісії в межах офіційного скринінгу відповідності українського законодавства праву ЄС за Розділом 28 «Захист прав споживачів та охорона здоровʼя», що відноситься до Кластеру 2 «Внутрішній ринок». Такі зустрічі є складовою переговорного процесу вступу країни до Європейського Союзу.

Із доповідями у сферах захисту прав споживачів та охорони здоровʼя виступають Заступник міністра економіки України Тетяна Бережна та Заступник міністра охорони здоровʼя з питань євроінтеграції Марина Слободніченко відповідно.

Виступаючи зі вступним словом, Голова Делегації, Віцепремʼєр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції – Міністерка юстиції України Ольга Стефанішина наголосила, що для держави, сфера захисту прав споживачів завжди була пріоритетною.

«Одним з перших законів і нормативних актів, ухвалених в Україні після здобуття Незалежності, був Закон про захист прав споживачів – ключове ринкове регулювання, вкрай необхідне в Україні. І це також стосується політики у сфері громадського здоров’я. За останні роки, в межах Угоди про асоціацію, ми втілили суттєві реформи для зміцнення нашої нормативно-правової бази щодо ​​регулювання у сфері громадського здоров’я та захисту прав споживачів. Ми вдосконалили ринковий нагляд та посилили права споживачів. Адаптація нашого законодавства до права ЄС була і залишається основою цього процесу навіть в умовах повномасштабної агресії», – підкреслила Віцепремʼєр-міністерка. 

Урядовиця підкреслила, що ці зусилля з боку України включають гармонізацію законодавства про захист прав споживачів з директивами ЄС, забезпечення високого рівня захисту прав споживачів, прозорості та чіткого механізму правозастосування. Понад те, основне рамкове законодавство було ухвалене вже після початку повномасштабної агресії; було забезпечено потужну підтримку системи громадського здоров’я та охорони здоров’я.

«Ми повністю приймаємо законодавство ЄС у розділах, що стосуються захисту прав споживачів та охорони здоров’я, і просимо прискорити інтеграцію для доступу до ринку ЄС у сфері фармацевтичної продукції, а також розглянути можливість включення фармацевтичної галузі угоди АСАА після її підписання. І ми просимо розширити ці рамки, щоб забезпечити Україні доступ до ринку ЄС», – зазначила Віцепремʼєрка.

Під час двосторонніх зустрічей за Розділом 28, що триватимуть з 10 по 12 лютого 2025 року, українська делегація представить доповіді, що охоплюють такі питання: загальні принципи споживчої політики ЄС та України; захист прав споживачів; безпека продукції; лікарські засоби; косметична продукція; контроль над обігом тютюна; нерівність у сфері охорони здоров’я; антикорупційні заходи у сфері охорони здоров’я; та багато інших.

Участь з української сторони у форматі оффлайн та онлайн беруть представники Міністерства економіки України, Управління захисту прав споживачів фінансових послуг, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства розвитку громад та територій України, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Міністерства охорони здоров’я України, Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції, Національної служби здоров’я, Центру громадського здоров’я, Координаційного центру з питань психічного здоров’я при Кабінеті Міністрів України та інші.

Довідково 

Законодавство про захист прав споживачів, що охоплює Розділ 28, стосується питань безпеки споживчих товарів, захисту економічних інтересів споживачів у конкретних секторах. Державам-членам необхідно імплементувати акти права ЄС у національне законодавство та створити незалежні адміністративні структури і правозастосовні органи, які дозволять здійснювати ефективний нагляд за ринком і забезпечувати дотримання законодавства. Необхідно також забезпечити належні судові та позасудові механізми вирішення спорів, інформування споживачів, роль організацій споживачів. Крім того, цей розділ охоплює конкретні обов’язкові правила у сфері охорони здоров’я.