Україна розпочала скринінг з ЄС щодо транспортної політики та трансʼєвропейських мереж

Вступ України до ЄС

24.06.2025

У вівторок, 24 червня 2025 року у Брюсселі, Бельгія, розпочалася чотириденна двостороння зустріч делегацій України та Європейської Комісії в межах офіційного скринінгу відповідності українського законодавства до права ЄС за розділами 14 «Транспортна політика» та 21 «Транс’європейські мережі» (TEN-T). Зустріч охоплює ключові сектори транспортної сфери: автомобільний, залізничний, повітряний, морський транспорт, а також безпеку, цифровізацію, управління інфраструктурою, права пасажирів та інтеграцію України до TEN-T.

Прогрес України представляють Перша заступниця Міністра розвитку громад та територій України Альона Шкрум, заступник Міністра розвитку громад та територій України Сергій Деркач, заступник Міністра розвитку громад та територій України Андрій Кашуба, заступник Міністра розвитку громад та територій Олексій Балеста, голова Державної авіаційної служби України Олександр Більчук, заступник Голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрової трансформації та цифровізації Роман Комендант, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький, начальниця управління аеронавігації Державної авіаційної служби України Аліна Задорожня, представники Міністерства економіки, Державної авіаційної служби, Національного бюро з розслідувань на транспорті тощо.

В межах зустрічі представники української делегації наголосили, що транспортне право є одним із найбільш комплексних у законодавстві Європейського Союзу, оскільки вимагає масштабного нормативного узгодження в залізничній, автомобільній, авіаційній та морській галузях, а також створення потужних інституцій та інфраструктури. У цьому контексті Україна демонструє рішучість рухатися вперед, попри серйозні виклики, пов’язані з війною.

Зокрема, в українському Парламенті вже зареєстровано низку ключових законопроєктів, що стосуються функціонування ринку залізничного транспорту, судноплавства внутрішніми водними шляхами, регулювання перевезення небезпечних вантажів, впровадження технічного контролю транспортних засобів, регулювання у сфері водійських посвідчень тощо.

Представники української сторони підкреслили, що інтеграція України до основної та розширеної мережі TEN-T для держави – це не лише технічний пріоритет, а й геополітична необхідність, яка дозволить розкрити логістичний потенціал України як ключового транзитного коридору ЄС. Україна прагне до більшої участі в європейських транспортних ініціативах: у механізмі Connecting Europe Facility (CEF), технічних робочих групах у межах Договору про транспортне співтовариство  (TCT), у діяльності Європейського залізничного агентства (ERA), Європейського агентства з безпеки авіації (EASA), Європейського агентства з безпеки морського судноплавства (EMSA), Європейської мережі органів з розслідування безпеки цивільної авіації (ENCASIA) та трансʼєвропейської мережі (TEN-T). Українська сторона сподівається на підтримку Європейської Комісії у наданні Україні статусу спостерігача чи пілотної участі в цих платформах як частині політики поступової та прискореної інтеграції.

Україна також наголосила на важливості створення незалежних регуляторних органів, зокрема Національної транспортної регуляторної комісії, агентства залізничної безпеки та незалежного органу розслідування транспортних інцидентів, що стане важливою умовою для забезпечення прозорості, конкуренції та безпеки в секторі.

В авіаційній сфері окрему увагу було приділено сертифікації продукції українського авіапрому відповідно до норм EASA. Українська сторона запропонувала створення спільної робочої групи для розробки дорожньої карти адаптації авіаційної галузі до регламенту ЄС №2018/1139 з урахуванням особливостей українського ринку та потреб у перехідних періодах.

Зустрічі, які триватимуть до 27 червня, дозволять визначити подальші кроки України для досягнення повної відповідності законодавству ЄС за Розділами 14 і 21 та стануть черговим етапом наближення до нашої стратегічної мети – членства в Євросоюзі.

Довідково

Розділ 14 «Транспортна політика» та 21 «Транс’європейські мережі» (TEN-T) належать до Кластера 4 «Зелений порядок денний та стале зʼєднання». Законодавство в межах цих розділів передбачає формування єдиного ефективного транспортного простору через розбудову інфраструктурних коридорів TEN-T, зокрема в межах програми Connecting Europe Facility (CEF).