Україна розпочала двосторонній скринінг ЄС щодо економічної та монетарної політики

Вступ України до ЄС

04.06.2025

4 червня в Брюсселі триває черговий раунд двосторонніх зустрічей між Україною та Європейською Комісією в межах скринінгу відповідності українського законодавства до права ЄС. Зустріч присвячена переговорному Розділу 17 «Економічна та монетарна політика», що належить до Кластера 3 «Конкурентоспроможність та інклюзивний розвиток».

Українську делегацію очолює Головна переговірниця, Віцепремʼєр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції – Міністерка юстиції України Ольги Стефанішина.

У межах свого виступу вона відзначила високий рівень готовності переговорної команди.

«Ми розуміємо, що це – одна з найскладніших і найважливіших сфер нашої інтеграції. Вона вимагає комплексного та загальнонаціонального підходу, а також має бути узгоджена з реаліями війни та післявоєнного відновлення і реконструкції. Ми дбаємо про те, щоб розроблені політики забезпечували стійкість, стабільність і процвітання нашої країни в умовах, які, сподіваємося, найближчим часом значно покращаться», – наголосила Віцепремʼєр-міністерка.

З її слів, Україна неодноразово підтверджувала свою відданість забезпеченню макроекономічної стабільності завдяки своїм зусиллям та стабільній монетарній політиці. Ще до початку процесу вступу до ЄС, Україна доклала значних зусиль для створення необхідної інституційної бази, сумісної з європейськими інституціями, здатної підтримувати економічну стабільність та координувати макрофінансову допомогу.

«Рівень нашої правової гармонізації та інституційної сумісності з ЄС є високим. Я підтверджую, що Україна aquis (акти права) ЄС. На даний момент ми не вимагаємо жодних перехідних періодів або відступів. Ми не вимагаємо жодних елементів прискореної інтеграції в межах Розділу 17», – зазначила Головна переговірниця.

Міністерство економіки України представляли Перший заступник міністра Олексій Соболев та заступник міністра — торговий представник України Тарас Качка. Вони презентували процедури узгодження економічної політики та запобігання загрозам стабільності економічного розвитку, стан готовності України до процедури макроекономічного дисбалансу та проінформували представників ЄС про боротьбу з корупцією у сфері економічної та монетарної політики.

«Доповідь, яку ми представили сьогодні — це велика робота з оцінки наших викликів, до якої були долучені українські та міжнародні експерти. Ми презентували європейським партнерам правову та інституційну базу, вже проведені реформи в галузі економічної та фінансової політики та дорожню карту для повного узгодження з acquis ЄС.  Прогрес в цьому напрямку визначальний, як в рамках євроінтеграції, так і для зміцнення нашої власної макроекономічної стабільності», — зазначив Перший заступник Міністра економіки України Олексій Соболев.

За словами Олексія Соболева, важливо, що Міністерство економіки продовжує робити моніторинг економічної стійкості  за багатьма показниками попри певні обмеження  доступу до даних через військові дії. Наступний крок, до якого готується Україна — це перехід на Macroeconomic Imbalance Procedure (MIP) — систему запобігання та коригування ризикованих макроекономічних дисбалансів, яку використовують в країнах ЄС.

Окремо представили напрацювання з протидії корупції у галузі економічної й монетарної політики, які включають заходи та механізми моніторингу із прозорого й ефективного використання коштів на відновлення, серед яких і ті, що передбачені в Плані України для Ukraine Facility.

«Боротьба з корупцією  — це  не лише питання державного управління, але й економічної стабільності та зростання. План України включає конкретні антикорупційні кроки: реформування ключових інституцій, ухвалення нових стратегій і реєстрів для посилення нагляду та підзвітності. За підтримки міжнародних партнерів ми забезпечуємо максимальну прозорість при відборі проєктів з відновлення та цільового використання коштів на їх реалізацію. Все це створює більш прозоре середовище для залучення інвестицій», — наголосив заступник Міністра економіки України, Торговий представник України Тарас Качка.

Загалом за Розділом 17  українська сторона в Брюсселі доповідала за такими темами:

  • участь у механізмах економічного нагляду до моменту вступу;
  • європейський фіскальний нагляд і перегляд економічного управління;
  • забезпечення надійної національної бюджетної політики;
  • незалежність Національного банку;
  • заборона на монетарне фінансування;
  • антикорупційні заходи.

Довідково:

Скринінг — це процес оцінки українського законодавства на предмет його відповідності праву ЄС у кожному з 35 переговорних розділів. Він є необхідним етапом переговорного процесу вступу до Європейського Союзу.

Акти права ЄС у сфері економічної та монетарної політики містять правила, що вимагають незалежності центральних банків держав-членів, а також забороняють пряме фінансування державного сектору центральними банками і привілейований доступ державного сектору до фінансових установ. Нові держави-члени зобов’язані дотримуватися визначених критеріїв, аби мати можливість ввести євро в обіг у належний час після вступу.