Верховна Рада ухвалила законопроєкт щодо імплементації норм законодавства ЄС з питань електронних комунікацій
15.04.2025
Сьогодні, 15 квітня 2025 року, Верховна Рада України ухвалила в цілому законопроєкт №12150 «Про внесення змін до деяких законів України щодо імплементації норм законодавства Європейського Союзу з питань електронних комунікацій».
Законопроєкт покликаний наблизити законодавство України з acquis ЄС (право ЄС) відповідно до переліку і умов, визначених у Доповненні XVII-3 (Правила, що застосовуються до телекомунікаційних послуг) Додатку XVII «Нормативно-правове наближення» до Угоди про асоціацію між Україною. Документ також має на меті виконання заходів в межах реалізації стратегії інтеграції України до ЄС, зокрема поступової інтеграції до Єдиного цифрового ринку ЄС, а саме – отримання Україною режиму внутрішнього ринку з ЄС в частині послуг роумінгу шляхом приєднання до єдиної роумінгової зони Європейського Союзу «Роумінг як вдома» («Roam-LikeAtHomе»/RLAH).
Як йдеться у пояснювальній записці, ухвалення законопроєкту врегулює питання узгодження правових норм законів України «Про електронні комунікації», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку» із законодавством ЄС, удосконалить їх окремі положення, що стосуються обов’язків постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (операторів) щодо організації доступу та взаємоз’єднання електронних комунікаційних мереж, а також відповідних повноважень регуляторного органу – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК).
Законопроєкт передбачає належну імплементацію статей 59-61 Європейського кодексу електронних комунікацій, зокрема:
- Забезпечення доступу та взаємоз’єднання: Регуляторний орган отримує право накладати зобов’язання на учасників ринку у випадках, коли це необхідно, з метою сприяння та для належного доступу та взаємоз’єднання їхніх мереж, а також для забезпечення сумісності послуг.
- Сумісність послуг: У випадках, коли відсутність сумісності послуг може загрожувати комунікації (з’єднанню) між кінцевими користувачами, регуляторний може накладати на постачальників послуг міжособистісних електронних комунікацій без використання нумерації зобов’язання щодо забезпечення сумісності їхніх послуг.
- Доступ до точок концентрації: Регуляторний орган отримує право накладати зобов’язання на власників інфраструктури (абонентських ліній, кабелів та пов’язаних з ними об’єктів), якщо ці власники не є постачальниками електронних комунікаційних послуг , для забезпечення доступу до першої точки підключення (тобто місця, де мережа підключається до будинку).
- Кінцеві пункти мереж: Регуляторний орган має право визначати кінцеві пункти в електронних комунікаційних мережах з різними топологіями. Йдеться про можливість абоненту самостійно обирати та купувати кінцеве обладнання, а отже не залежати в цьому виборі від оператора. Тобто регулятор має визначити точку розмежування між оператором (закінченням його мережі – штекер, модем, роутер, які є власністю оператора) та абонентом (мережева карта ПК, модем, роутер, які є власністю абонента). В залежності від розмежування, або абонент вибирає для себе обладнання, або оператор встановлює обладнання.