Україна в майбутньому – один із найважливіших транспортних хабів Європи, – дослідження

Наш шлях до ЄС

22.04.2024

У багатьох галузях транспорту ще до війни Україна займала провідні позиції серед європейських держав. Таку оцінку дають автори дослідження “The Impact of Ukraine’s Accession on the EU’s Economy The Value Added of Ukraine”, що було проведене в естонському International Centre for Defence and Security. Сьогодні попри всі складності наша країна робить багато щоб не здавати позицій і набирати довоєнні оберти у насамперед у вантажних перевезеннях.

Згідно з дослідженням – після війни, проведення відповідних реформ та завершення процесів відбудови Україна зможе стати чи не найважливішим  транспортним хабом Європи. Зокрема завдяки реалізації свого потенціалу як транзитної країни.

Про те, як український транспорт вже зараз є надважливим для Європи і яке ми зможемо посилити європейську транспортну мережу в майбутньому – нижче.

Залізничні шляхи

Українська залізниця – третя за протяжністю у Європі і має великий потенціал для розвитку.

Сьогодні залізниця стала одним з головних шляхів сполучення України з ЄС. Тільки залізницею з початку повномасштабного вторгнення було евакуйовано понад 4 млн українців. За останній рік, порівняно з 2022 роком, стабільно стали зростати обсяги вантажних перевезень. Вторгнення дало поштовх розвитку та модернізації залізниці.

Одна з зон майбутнього зростання – розширення мережі. Щільність наших колій значно нижча, ніж в ЄС, а покриття мережі нерівномірне, зазначають автори “The Impact of Ukraine’s Accession on the EU’s Economy The Value Added of Ukraine”.

Суттєвою перешкодою для швидкого та ефективного залізничного сполучення з ЄС також є різна ширина колій: українська колія має ширину 1520 мм, а європейська – 1435 мм. Це суттєво ускладнює як пасажирські, так і вантажні перевезення, сповільнюючи їх.

Водночас за останні два роки Укрзалізниця налагодила співпрацю з німецькими та американськими партнерами для розбудови колії європейського типу в Україні. У вересні 2022 року було підписано Меморандум про взаєморозуміння з Deutsche Bahn, а у 2023 році будівництво євроколії від станції Мостиськ до залізничної станції Скнилів, на околиці Львова підтримали USAID.

Дороги

Український автомобільний транспорт відіграє важливу роль у торгівлі з ЄС, особливо в імпорті. Згідно з даними Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України 65% українського експорту після початку повномасштабного вторгнення було перевезено саме автомобільними шляхами.

До середини 2022 року обсяг міжнародних вантажних автомобільних перевезень стримувався квотами, встановленими окремими країнами ЄС, на рівні, нижчому від попиту українських перевізників.

Згідно з дослідженням “The Impact of Ukraine’s Accession on the EU’s Economy The Value Added of Ukraine” великим досягненням в налагодженні вантажних автомобільних перевезень між Україною та ЄС стала ініціатива Шляхи Солідарності. Це альтернативний шлях експорту сільськогосподарської продукції в умовах загрози для портової інфраструктури. Від початку роботи ініціативи у травні 2022 року вдалося експортувати приблизно 122 млн тонн товарів з яких майже 64 млн тонн – зерно, насіння олійних культур і супутніх продуктів. Це понад половина всього українського експорту зерна.

Автомобільне сполучення з ЄС – як пасажирське, так і вантажне – також поліпшать модернізовані прикордонні пункти пропуску. Роботу над цим проводить Агентство відновлення. Оновлені пункти пропуску мають стати зручнішими та посприяти пришвидшенню проходження кордону.

Порти

Українська портова інфраструктура на думку авторів “The Impact of Ukraine’s Accession on the EU’s Economy The Value Added of Ukraine” до війни була однією з найбільш перспективних.

У 2021 році згідно з даними дослідження українські порти працювали лише на 50% потужності. У тому ж році вони обробили 153 млн тонн вантажів. Також було встановлено рекорд перевалки контейнерів – 1 млн TEU (twenty-foot equivalent unit, умовна одиниця вимірювання місткості вантажних транспортних засобів). Це був найбільший показник серед портів Чорноморського регіону

Сьогодні порти на Чорному морі не можуть розгорнути свою роботу на повну потужність через постійні російські обстріли. Водночас Україна постійно шукає шляхи відновлення їх роботи. Найефективніший на сьогодні тимчасовий експортний шлях – Український чорноморський коридор. Він запрацював у вересні 2023 року і прийшов на заміну “зерновій угоді” у якій росія одноосібно припинила участь у той час, коли Україна продовжила дотримуватися всіх зобов’язань.

Українським коридором вже було експортовано 33,8 млн тонн продукції з початку роботи.

Загроза чорноморським портам також спонукала розбудову та розвиток портової інфраструктури в українській частині річки Дунай. Йдеться у першу чергу про порти Ізмаїл, Рені та Усть-Дунайськ. Там за 2023 рік було побудовано 23 нові термінали. Також за минулий рік через порти Дунайського кластеру пройшло понад 29 млн тонн вантажів – більш ніж вдвічі більше ніж у 2022 році в шість разів більше ніж у 2021 році. За даними дослідження  “The Impact of Ukraine’s Accession on the EU’s Economy The Value Added of Ukraine” подальший розвиток цього напрямку є надзвичайно перспективним.