“Східне партнерство”: висновки Голови ради міністрів закордонних справ ЄС з нагоди 10-ї річниці ініціативи

14.05.2019

1. 10 років тому, у травні 2009 року, Голови Держав і Урядів та представники Республіки Азербайджан, Республіки Білорусь, Республіки Вірменія, Грузії, Республіки Молдова та України, представники Європейського Союзу, Голови Держав чи Урядів і представники Держав-членів Європейського Союзу зустрілися разом у Празі. Вони зустрілися задля зміцнення дружніх стосунків та партнерства, а також задля запуску стратегічного та амбітного партнерства, як особливого виміру Європейської політики сусідства, що стало доповненням до двосторонньої співпраці. Зусилля та прагнення побудувати успішний, стійкий, стабільний та демократичний регіон базуються на засадничих цінностях, інтересах та зобов’язаннях. Це відбулось шляхом наближення країн-партнерів Східної Європи до Європейського Союзу та розвиток міцніших зв’язків між самими країнами-партнерами на благо усіх.
2. 13 травня 2019 року відбулась зустріч з нагоди 10-річного ювілею ініціативи. На зустрічі були присутні міністри закордонних справ та представники Держав-членів ЄС, Висока представниця ЄС із закордонних справ і безпековоі? політики та міністри закордонних справ шести східних партнерів Євросоюзу. Вони зібрались разом, щоб відзначити важливість ініціативи, відсвяткувати успіхи та досягнення, а також подумати про майбутнє стратегічного та амбіційного партнерства.
3. “Східне партнерство” – це унікальна політика, яка спирається на засадничі цінності та спільні зобов’язання щодо принципів і норм міжнародного права, прав людини, включаючи права меншин, демократії, верховенства права, підзвітності та належного врядування, зокрема боротьби з корупцією, сталого розвитку та ринкової економіки. Ініціатива керується принципами спільного володіння, спільної відповідальності, інклюзивності, диференціації та дотримання умов, що ґрунтується на наших спільних пріоритетах. Річниця є чудовою нагодою продемонструвати нашу непохитну підтримку цінностей та принципів, які є наріжним каменем Східного партнерства; знову підтвердити спільні зобов’язання, закладені в деклараціях саміту Східного партнерства; підкреслити наш твердий намір щодо їх подальшої реалізації.
4. Протягом років, “Східне партнерство” довело свою ефективну, динамічну, стійку, але адаптивну структуру. Ініціатива сприяла розвитку та адаптації до нових викликів, зокрема тих, що підривали стабільність та стійкість до ризиків. Найголовніше, ця ініціатива сприяла зміцненню вигідного партнерства для зацікавлених сторін. Східне Партнерство удосконалювалось задля досягнення основних глобальних стратегічних цілей, визначених Порядком денним ООН щодо сталого розвитку до 2030 року та Паризькою угодою щодо змін клімату. Реформа Європейської політики сусідства та Глобальна стратегія ЄС також вплинули на удосконалення Східного Партнерства.
5. Від 2009 року “Східне партнерство” сформувало платформу для подальшого зміцнення взаємодії як на двосторонньому, так і на багатосторонньому рівнях. Зокрема, це відбувалося через широкий спектр угод та інших інструментів, таких як Пріоритети Партнерства, що дозволило досягти значних успіхів. Відбувалося постійне розширення співпраці сторін у рамках “Східного партнерства”. Мета цієї співпраці — забезпечити конкретні переваги для громадян, прискорити політичну асоціацію, економічну інтеграцію та посилити партнерство між ЄС та зацікавленими партнерами. 20 практичних досягнень до 2020 року зосереджені на практичному співробітництві, що сприятиме економічному розвитку та ринковим можливостям, зміцненню демократичних інституцій, розвитку належного управління та верховенства права. Це також зміцнить взаємозв’язки, мобільність, контакти між людьми й охорону навколишнього середовища, зокрема пом’якшення змін клімату та енергоефективность. Партнерство в рамках ініціативи допомогло країнам-членам ЄС та їх східним партнерам краще зрозуміти спільні потреби, амбіції та очікування.
6. Це Партнерство є вигідним для всіх сторін. За 10 років свого існування партнерство довело громадянам свою успішність. Це позитивний досвід, що заохочує нас продовжувати працювати в дусі тісної співпраці, також для того, аби наші суспільства могли повною мірою скористатися всіма перевагами – від збільшення добробуту до демократії, стабільності та безпеки, що випливають з такого партнерства.
7. У майбутньому на нас чекають нові випробування. Втілення реформ та дотримання погоджених зобов’язань повинні залишатись у фокусі в прийдешні роки. Мета — зберегти та підтримати позитивний вплив та тривалий успіх партнерства згідно з його цінностями та принципами. У цьому контексті важливу роль грає громадянське суспільство: аналітичні центри, правозахисники, вразливі групи населення, журналісти та інші гравці медіа-сфери, жінки, молодь та приватний сектор. Ми погодили низку конкретних проектів, що стануть внеском у “нову угоду” для молоді країн партнерства.
8. Наші досягнення — зростання обсягів торгівлі та посилення політичної асоціації, економічна інтеграція та секторальна співпраця між ЄС та зацікавленими країнами-партнерами, — слугуватимуть натхненням для подальшого прогресу в майбутньому. Цей прогрес базуватиметься на взаємних інтересах, потребах, спільних пріоритетах та сталому втіленні реформ. Ми повинні продовжувати структуровану рефлексію і брати участь у інклюзивному та широкому процесі консультацій щодо порядку денного нашої майбутньої співпраці, також для того, аби забезпечити змістовну та вчасну підготовку до наступного саміту Східного Партнерства. Продемонструймо ж нашу спільну готовність розробляти порядок денний “Східного партнерства” і поза 2020 рік, забезпечивши те, що ми залишимось сильнішими разом.

EU Delegation to Ukraine